Kolme kohtaa osoittaa minulle, että Seaboost Overdrive toimii paremmin kuin vahattu gelcoat pinta:

  1. kaksi solmua korkeampi huippunopeus kuin koskaan aikaisemmin
  2. parempi polttoainetaloudellisuus
  3. vene tuntuu eloisammalta ja nousee nopeammin plaaniin

Veneen mittareissa on luonnollisesti epätarkkuutta, mutta tämä riittää minulle – superpinta!

Leif Rosas / Redrib Experience

*****

”nopeus 115 hv moottorilla on noussut lähes 5 solmua”

Ostin Seaboostin pienellä “varauksella” Hgin venemessuilla 2016. Minulla on 5700 Finnmaster venevajassa Houtskärin saaristossa. Kesän aikana jo huomasin että max. nopeus alkoi kasvamaan viikkojen edetessä ja kun about heinäkuun ½ välissä nostin veneen ylös, en ollut uskoa silmiäni. Sen lisäksi että kaikki vanha, jo isoiksi läikiksi kalkkeutunut näkki oli täysin irronnut, vanha pohjamaalin pinta oli “kiillottunut” josta syystä nopeus 115 hv moottorilla on noussut lähes 5 solmua. Suosittelenkin varauksetta kaikille pienveneilijöille ko. Seaboost mattoa. Valokuvaa liitteenä, jossa näkyy miten pohja on hioitunut lähes lasipintaiseksi, peilimäisen liukkaaksi! Kuva on viime Marraskuulta 2016, kun nostin veneen talviteloille.

Kari Laihonen

*****

”harjaus toimi paljon paremmin kuin myrkkymaalaus”

Minulla on Seaboost Powerbrush nyt yhden kesän käytössä. Jätin myös myrkkyvärin pois Silver Eagle Cabin veneestäni. Edellisinä kesinä vene alkoi kuluttamaan merkittävästi enemmän polttoainetta jo elokuun loppupuolella ja syksyn loppuun mennessä kulutus oli 1,5-1,6 kertaista normaaliin verrattuna. Viime kesänä puhdistin veneen pohjan 4 kertaa laiturilta käsin (ensimmäisen kerran Juhannuksen jälkeisellä viikolla) ja en havainnut merkittävää lisäystä kulutuksessa loppukaudesta. Viimeisen ajon ennen nostoa vedin ohuen jään läpi, joten siitä johtuen pohja oli täysin puhdas enkä siis päässyt näkemään pohjaa pelkästään harjauksen jäljiltä. Kaiken kaikkiaan kuitenkin harjaus toimi paljon paremmin kuin myrkkymaalaus ja en enää aio maalata pohjaa ollenkaan.

Harjan käyttö on helppoa ja noste pohjaa vasten sopiva kunhan jättää koko kanisterin ilmalla täytetyksi eikä laita sinne siis vettä ollenkaan. Ainoa pieni ”vika” on ollut siipimuttereiden löystyminen. En sitä aluksi havainnut kunnes yksi mutteri putosi pohjaan. Sen jälkeen olen aina harjauksen jälkeen kiristänyt mutterit.

Kaiken kaikkiaan olen siis erittäin tyytyväinen harjaan ja se on jo ensimmäisenä kesänä maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin. Myös isäni siirtyy nyt käyttämään harjausta pohjan puhtaanapidossa ja jättää myrkyt pois. Myös yksi mökkinaapuri kävi viime kesänä harjaa kokeilemassa ja oli ainakin aikeissa ostaa sellaisen myös itselleen.

Kiitoksia hyvästä tuotteesta!

Antti Mansner

PS. tämän palaute johti suoraan parannukseen, jossa siipimuttereiden alle lisätään jousibrickat estämään näiden löystymisen.

*****

”rantaantuminen on selvästi helpompaa”

Olen käyttänyt nyt kaksi kautta Seaboost mattoa hyvin kokemuksin. Veneilen Saaristomeren sisäosissa Paraisilla ja veneen pohja on pysynyt ihan puhtaana molemmat avovesikaudet. Maton päälle on myös helppo rantautua vaikeissakin tuuliolosuhteissa eli rantautuminen on selvästi helpompaa, kun ilman mattoa.

Juha Kääriä

*****

”Itse asiassa oli ensimmäistä kertaa, kun vene kulki yli 34 solmua”

Hankin Powerbrush harjan viime kaudella ja se toimi todella hyvin! Vielä lokakuussa, veneen huippunopeus oli sama kuin keväällä kun pohja oli täysin puhdas.

Itse asiassa oli ensimmäistä kertaa, kun vene kulki yli 34 solmua gps:n mukaan niiden kymmenen vuoden aikana, kun vene on ollut minulla (Silver Hawk + Mercury 80). Muutama kymmenesosaa sinne tai tänne on tietenkin vaille käytännön merkitystä. Tämä osoittaa kuitenkin, että pohja oli hyvin puhdas vielä lokakuussa, oltuaan meressä huhtikuusta lähtien.

Ainoa huomautus mikä minulla on, koskee vesirajan puhdistukseen tarkoitettua harjaa, jota on kömpelö käyttää, kun painopiste on toisessa päässä. Tämä näyttää kuitenkin korjautuneen myöhemmässä versiossa jossa varsi voidaan purkaa kahteen osaan.

Christian Schubert