*****

Min båt, en Ryd 480 Twin, ligger i Östersjön i en vik som kallas Snäckviken.

Jag har haft Seaboost Powerturfmatta under båten 1 säsong nu och är överraskad över hur bra den skyddar mot havstulpaner. När jag i höstas tog upp båten och mattan, så var det bara ett fåtal tulpaner på båtbotten trots att botten var målat med en biocidfri färg. Under mattan var det fullt med havstulpaner, men de var lätt att ta bort.

Det enda problemet jag har upplevt med mattan, var att lägga ut den och fästa den så att det fungerade bra. Jag fick justera fastsättningen några gånger. I år så tänker jag använda isen att lägga ut och fästa mattan på.

Lars Dennemo

Tack Lars, bra tips att fästa Powerturfen på isen, speciellt för marinor som skall installera flera mattor åt kunder.

*****

Test med Seaboost Overdrive i Grödinge Båtklubb

Jan Govelan har satt sig in i ämnet biocidfri antifouling och håller miljökvällar för båtklubbar om ämnet. Under säsongen 2017 testade han Seaboost Overdrive målat på en plastskiva som bildar en i helhet ljus yta. Som referensyta använde han en platta med svart epoxi-färg.

Resultat: Man ser tydligt en kraftig påväxt på den svarta plattan. På Seaboost plattan var det en tunn film av beväxning och inga havstulpaner. Beväxningen, en “slemfilm” försvann när man drog med pekfingret över den. Jan hävdar att det är känt att havstulpanens larver gillar mörka skuggade områden i första hand, och därför föredrar mörka färger som underlag.

Provet visar att det går att inverka utan giftfärg på hur det växer på båtbotten och hur lätt det är att hålla dem rena, genom att välja rätt yta och en ljus kulör.

Det ser mycket lovande ut med Seaboost Overdrive.

Jan Govelan

*****

”Resultatet var klockrent”

MarinePro testade Seaboost Powerturf i Norge under säsongen 2017 i Prosjekt Renere Oslofjorden, genom att låta 2/3 delar av båten ligga på mattan och 1/3 utanför, för att kunna jämföra resultat med och utan. Resultatet var klockrent, trots att det växer häftigt på området, vilket ställer krav på mattans flytkraft.

Trond Stenslet / Marine Pro As

*****

”jag rekommenderar varmt Seaboost Overdrive”

På våren 2017 målade jag min båt med Seaboost Overdrive.

Jag har en Buster Cabin med en 150 hk motor. Båten förvaras till en del på ön uppdragen på en Alutrack båtslip. Med Overdrive på bottnet och normal belastning når jag nu 20 knop vid 3900 varv. Tidigare har denna hastighet krävt 4250 varv. Bottnet är nu också mycket lättskött och som rengöring räcker att lätt torka av ytan.

Jag rekommenderar varmt Seaboost Overdrive.

Kari Sarkkinen / Alutrack Oy

*****

Tre punkter som för mej bevisar att Seaboost Overdrive funkar bättre än en vaxad gelcoat yta:

  1. 2 knop högre toppfart än någonsin tidigare
  2. bättre bränsle-ekonomi
  3. båten känns livligare och kommer lättare upp i plan

Båtens egna mätare kan kasta, men det här räcker för mej – en superyta!

Leif Rosas / Redrib Experiencce

*****

”hastigheten med 115 hk har nu stigit nästan 5 knop”

Jag var lite ”tveksam” då jag köpte min Seaboost Powerturf på H:fors båtmässa 2016. Jag har en 5700 Finnaster i mitt båtskjul i Houtskärs skärgård. Under sommaren märkte jag hur topphastigheten på min båt steg allt efter att resterna på gamla basplattor från havstulpaner slitits bort från bottnet. I mitten på juni lyfte jag upp båten och ville inte tro mina ögon. Det satt inga rester kvar av gamla havstulpaner och den gamla ojämna färgen hade polerats till en glänsande yta. Hastigheten med 115 hk har nu stigit nästan 5 knop. Jag rekommenderar Seaboost mattan till alla småbåtsägare utan förbehåll. I den bifogade bilden syns det hur ytan på bottenfärgen jämnats ut i slutet på november 2016, då jag lyfte båten.

Kari Laihonen

*****

”att borsta fungerar mycket bättre än att måla med giftfärg”

Jag har använt Seaboost powerbrush nu en säsong och har inte längre målat min Silver Eagle Cabin med giftfärg. Tidigare har båten förbrukat avsevärt mer bränsle redan i slutet av augusti och i slutet på hösten har bränsleförbrukningen varit 1,5-1,6 gånger högre än normalt. Förra sommaren, borstade jag bottnet från bryggan 4 gånger (första gången veckan efter midsommar) och jag kunde inte märka någon betydlig förändring på bränsleförbrukningen i slutet på säsongen. Bottnet var helt rent då jag tog upp båten, men under sista resan körde jag båten i tunn is så det är svårt att säga exact hur rent bottnet var efter borstandet. Att borsta fungerar mycket bättre än att måla med giftfärg och jag kommer inte i framtiden heller att använda giftfärg.

Borsten är enkel att använda och trycket är lagom då jag har kanistern full med luft. Det ända jag har att anmärka är att vingmuttrarna kan bli lösa och av denna orsak lossade en då jag borstade.

Jag är mycket nöjd med borsten som redan under första säsongen har betalat sig själv mångfaldigt. Även min far övergår till att borsta i framtiden och en av mina grannar provade borsten och skulle köpa en likadan.

Tack för en bra produkt!

Antti Mansner

*****

“att ta iland är mycket enklare”

Jag har använt Seaboost Powerturf två säsonger, med goda erfarenheter. Jag har min båt i Pargas som befinner sig vid skärgårdshavet. Bottnet på båten har varit helt rent under båda säsongerna så länge som det har varit öppet. Det är bekvämt att köra på mattan och att ta iland är mycket enklare då det blåser.

Juha Kääriä

*****

”det var faktiskt första gången båten gick över 34 knop”

Jag skaffade en Powerbrush förra säsongen och den funkade verkligt bra! Ännu i oktober var båtens topphastighet samma som på våren då bottnet var helt rent.

Det var faktiskt första gången båten gick över 34 knop enligt gps:n under de 10 år jag hade den (Silver Hawk + Mercury 80). Några tiondedelar hit eller dit spelar förstås ingen praktiskt roll, men det bevisar ändå att bottnet var väldigt rent i oktober efter att ha varit i sjön sedan april.

Den enda anmärkningen jag har är att vattenlinjeborsten är klumpig att använda då tyngdpunkten ligger i andra ändan. Men det tycks ni ha fixat i årets version i och med att stången kan tas isär.

Christian Schubert